Wij vroegen gebruikers naar hun ervaringen met 3 goede vragen. Clasien van der Houwen werkt als gynaecoloog Ziekenhuis Tjongerschans in Heerenveen. Daar is 3 goede vragen geïmplementeerd op alle poli’s.

Van der Houwen werkt veel met bekkenbodempatiënten. “Er zijn eigenlijk altijd wel meerdere mogelijkheden waarvan er niet één duidelijk het beste is. Dat hangt heel erg af van wat de patiënt aanspreekt en bijvoorbeeld hoeveel last iemand heeft.” Het zoeken naar de best passende behandeling, ziet Van der Houwen als onderdeel van haar vak.

Van der Houwen gebruikt de 3 goede vragen om te kijken of alles in de spreekkamer besproken is. “Patiënten noemen de 3 goede vragen bijna nooit expliciet in mijn spreekkamer, maar ik merk wel dat mensen meer bezig zijn met verschillende mogelijkheden en wathet beste bij hun situatie past. Het helpt mensen om daarover na te denken. En als een patiënt na afloop van een gesprek de 3 goede vragen kan beantwoorden, weet ik dat alles wat genoemd moest worden de revue gepasseerd is.”

Van der Houwen merkt dat mensen soms wel een duwtje nodig hebben om aan te geven wat zij zelf belangrijk vinden. “Een oudere mevrouw van rond de 80 jaar moest geopereerd worden en de vraag was of daarbij haar baarmoeder verwijderd zou worden. Toen ik vroeg hoe zij daar over dacht reageerde ze verbaasd. U weet het toch het beste? Aan haar moest ik uitleggen dat ik niet altijd weet wat het beste voor haar is. Omdat dat afhangt van wat bij haar situatie past.” Sommige ouderen laten de beslissing uiteindelijk toch liever bij hun arts “Ik merk dat met de juiste uitleg ook ouderen heel goed kunnen meedenken over wat het beste bij hen past. En als ze de keuze dan toch aan mij laten, dan vind ik dat ook samen beslissen.”

Van der Houwen vindt het heel belangrijk dat mensen nadenken over wat er bij hen past, en ook meer weten over hun lichaam en ziekte. “Als je weet waarom je medicatie slikt helpt dat ook bij het veilig gebruiken van de medicijnen. Ik denk dat het allemaal ten goede komt aan de patiëntveiligheid.” Zij noemt de 3 goede vragen samen met begrijpelijke patienteninformatie over een aandoening een goed instrument om goede zorg te leveren. “Het is belangrijk om patiënten te betrekken: het is immers hun lichaam.”